kengkawan

Selasa, Disember 13

Kek Choc Moist Lapis Keju Kukus

dalam kesibukan dgn anak2 smlm sempat gak
buat kek ni...sbb adunan nye aku dh buat masa balik rehat
tghari...kebetulan puasa lak....
sumber resepi ni aku dapat kt SINI

 sebenar nye kek ni akan jadi 2 lapis kek coklat
& 2 lapis cheese...tp aku dh terlebih tuang kek dlm loyang
kek pon mengembang dh nk penuh loyang tu..maklum la
pengukus kecik..loyang pon kecik la...jd muat buat selapis2 jer...
kira ok la ni,festime cuba....muahahahaha....mmg sedap!!!!
si Husna tunggu nk makan spai tertido dia,lahai kesian..
mana tak nye kul 10mlm br siap..bergelut gan dan
Amani yg tdo jap bgn...adoi penat asyik nk megempeng tek jer!!...
huhuhuh....penat aihh...abah dia lak kul 1030mlm br blk...arghhh!!
sib baik kek aku menjadi kurang la kemarahan ni...hehehe


corak atas lapisan cheese tu aku belasah buat gan  sudu jer...ngeeeee

bahan2 nye.........

Bahan A


1/2 cwn gula pasir -
1/2 cwn serbuk koko
1/2 cwn susu cair
1/2 cwn susu pekat
1/2 cwn minyak masak
1 paket nescafe 2 in 1(aku x isi)

- Gaul sebati dlm periuk & masak atas api perlahan hgga semua sebati.. klau msh berketul2 x pe
(aku mix jer x msak atas api  pon)

Bahan B

42gm tepung gandum
-klau xde alat timbang yg tepat, sukat je 3/4 cwn tepung gandum pastu bahagi 2.. agak2 je
1/2 sudu KFC soda bikarbonat
1/2 sudu KFC baking powder
- ayak bersama semua bahan ni

Bahan C

2 biji telur Gred A
- blend hgga berbuih/kembang

Cara2

1. Satukan Bahan B & Bahan C ke dalam Bahan A secara berselang seli. Gaul ngn senduk/spatula je
2. Bila dh sebati, tapiskn. Nnt akan ada bahan2 yg tersekat kt penapis tu. Tekan2 bahan2 tu supaya dia terjatuh kt hasil tapisan td. Ketepikan.. buat lapisan chez plak

Bahan2 Tuk Lapisan Chez

125gm cream chez
3 - 4 sudu besar (tbsp) susu pekat/30gm gula kastor
12gm tepung gandum
1 sudu teh tepung jagung
1 tbsp jus lemon
10 ml air
1 biji telur Gred A

Cara2

1. Pukul semua bahan2 chez kecuali telur. Pukul hgga kembang
2. Masukkn telur. Pukul lg hgga adunan nampak berbuih.. kejap je sebenarnya

Cara Melapis

1. Gris loyang ngn mentega & panaskn jap. Kuarkn Loyang & tuang 1/2 drpd adunan kek.. (Sebelum tu amik 2 sudu besar adunan kek & masukkn dlm piping bag(aku xbuat pon)..
Kukus 10minit @ hgga kek masak
2. bila kek dh masak, kuarkn loyang & carik2kn permukaan kek ngn garfu perlahan2. Pastu tuang 1/2 adunan chez plak. Kukus lg dlm 10min...siap...
thks yer kak (xtau nama akak ni).. berkongsi resepi...:))



Tiada ulasan: